Reparacija baterija za viljuškare

Svakodnevnom upotrebom viljuškara dolazi do eksploatacije svih delova, pa tako i najvažnijeg dela jednog elektro viljuškara, a to je njegova baterija (trakciona baterija).

Ranije se reparacija (regeneracija) baterija radila tako što su se članci otvarali, fizički su se čistile olovne ploče, nanosila se aktivna masa i čistila se kiselina iz članaka (pomoću cediljki).
Celokupan postupak reparacije baterija odnosno regeneracije ovom tehnologijom je bio težak, a rezultati ipak ograničeni.

Još jedna tehnika reparacije trakcionih baterija za viljuškare jeste ciklusiranje baterija. Ciklusiranje podrazumeva punjenje, a zatim pražnjenje baterija. Jedan ciklus baterije predstavlja jedno punjenje i jedno pražnjenje baterije. Uzastopnim ponavljanjem nekoliko ciklusa, baterija se „razmrda“ i dobije na kapacitetu. Zatim se i ćelije izjednače, na taj način što će se više prazniti, tj kasnije isključiti ćelije koje su punije i koje bolje drže struju.

Ipak najbolja tehnologija za reparaciju baterija za viljuškare ili bolje rečeno servis baterija za viljuškare jeste desulfatizacija. Više puta smo na našem sajtu objašnjavali ovu najnoviju tehnologiju za servis baterija i spominjali benifite koje ona donosi, s’ toga nije na domet da još jednom u kratkim crtama ponovimo. Desulfatizacija baterija predstavlja razbijanje sulfata unutar ćelija impulsnim strujama visoke frekvencije. Ovaj način održavanja trakcionih baterija potiče od američke vojne industrije, gde su se akumulatori (trakcione baterije) održavali i samim tim produžavali im radni vek upravo ovom metodom. Dugo se čekalo da desulfatizacija dobije svoju komercijalnu upotrebu, danas kada je ta tehnologija dostupna, trebamo je svi koristiti jer su rezultati brojni, a to se pre svega odnosi na zaštitu životne sredine kojoj svi težimo, zatim brojne finansijske uštede, od produženog životnog veka baterije, manjeg broja kvarova na elektro komponentama i instalacijama svakog viljuškara (znamo da najveći broj kvarova na elektro viljuškaru nastaje usred loše baterije), smanjenje potrošnje električne energije koja je potrebna da se baterija za viljuškar napuni.

Reparacija baterija podrazumeva raparaciju svih komponenti jedne baterije, a to su sanduk, ćelije, spojnice, šrafovi, konektor sa kablovima, sistem za centralno dolivanje vode.
Sve od navedenih komponenti, nakon reparacije mora savršeno funkcioniše, jer ako jedna od komponenti nije ispravna može doći do problema na bateriji.

Sanduk od baterije za viljuškar je izuzetno bitan. Sanduk mora biti izolovan i on je najčešće izolovan ili je napravljen od plastike. Ukoliko je sanduk oštećen tj. plastifikacija na sanduku, to nije dobro za bateriju, jer dolazi do prenosa elektriciteta. Isti efekat je kada je baterija prekrivena prašinom ili kada je baterija prljava. Prašina je provodnik i prenosi struju, tako da dovodi do pražnjenja baterije.

Ćelije se repariraju procesom desulfatizacije, a i to je moguće samo ako olovne ploče unutar ćelija nisu oštećena, bilo zbog sulfatnih naslaga, bilo usled drugih faktora (npr. ukoliko je baterija odradila svoj broj ciklusa). Baterija za viljuškar tj. ćelije mogu da se oštete i usled nedolivanja destilovane vode unutar njih, te usled neadekvatnog punjača bilo jačeg, bilo slabijeg...Jači punjač dovodi do taga da se baterija pragreva, što dovodi do toga da spadne aktivna masa sa olovnih ploča i baterija postaje neupotrebljiva, dok slabiji punjač dovodi do toga da je bateriji potrebno duže vremena da se napuni, usled toga baterija se često i ne napuni do kraja, što uzrokuje da se baterija umrtvi i dolazi do smanjenja kapaciteta baterije.

Prilikom reparacije baterije za viljuškar potrebno je pregledati sve spojnice, šrafove i kontaktre. Često se dešava da i u samim spojnicama ima sulfata što dovodi do lošeg provoda struje. Takođe i kontakti na ćelijama mogu da budu oštećeni, naročito plus kontakt.

Isto kao sa spojnicama, može da se desi i sa konektorom sa kablovima od baterije. Sulfat može da uđe u kablove i da ometa provod struje.

Što se tiče sistema za centralno dolivanje vode, plovci na sistemu znaju da se zaglave. To je pogotovo slučaj kod starijih sistema. Jedino rešenje u tim situacijama jeste da kuckate po čepovima sistema kako se ne bi zaglavili.

Preporuka je da se desulfatizacija baterije radi na vreme, tada su uštede višestruke. Ukoliko zakasnite sa desulfatizacijom, Vašoj bateriji neće biti pomoći i jedino rešenje je nova baterija. Najbolje vreme za desulfatizaciju (revitalizaciju) jeste nakon druge ili treće godine, tada prestaje i garancija baterije i dalji životni vek zavisi samo od Vas tj. od Vašeg održavanja. Nakon treće godine, desulfatizaciju (revitalizaciju) baterije najbolje je raditi jednom godišnje.

Facebook Google+